Overal
in het land duiken nieuwe waterstofprojecten op. Zo kreeg Botlek kreeg deze
week een forse nieuwe waterstoffabriek. Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur
en milieu) kondigde in het najaar aan dat
Nederland de grootste producent van waterstof in Europa kan worden. Gloort
de nieuwe waterstofeconomie..? Tijd voor een update.
Waterstoffabriek
Botlek
Staatssecretaris
Atsma opende deze week een enorme waterstoffabriek in Rotterdam-Botlek.
De
Air Products-fabriek gebruikt het overtollige gas van de
ExxonMobil-raffinaderij om waterstof te produceren. De nieuwe fabriek maakt
gebruik van geavanceerde technologie die de efficiency van de waterstofproductie
aanzienlijk verbetert. De raffinaderij gebruikt de waterstof voor de
ontzwaveling van olieproducten en de productie van petrochemische producten. De
waterstoffabriek levert ook stoom aan de raffinaderij. Door een betere
afstemming van de productieprocessen van de twee fabrieken zal de
energie-efficiëntie met meer dan 15% verbeteren. De fabriek stoot jaarlijk 200.000 ton per
jaar minder CO2 uit, vergelijkbaar met
jaarlijks 90.000 minder auto's op de weg. De waterstof fabriek wordt
aangesloten op een Rotterdamse pijpleidingennetwerk dat waterstof levert aan klanten
in de regio. Volgens
Staatssecretaris Atsma zijn fabrieken als deze nodig om de Europese
milieuambities te behalen.
Waterstoftoepassingen
Eindhoven krijgt een eerste mobiele waterstofproductieunit. Ballast Nedam IPM installeert in de lichtstad een productieunit met een capaciteit van 70 kg waterstof per dag. Ook elders in het land wordt infrastructuur gebouwd om de waterstofeconomie aan de praat te krijgen. Zo krijgt Arnhem het waterstoftankstation; H2 Wave. Door de binnensteden rijden al tal van schone vracht-HY’s rond. De Hytruck heeft een standaard chassis van een Mitsubishi Canter distributieauto, maar de oude diesel met versnellingsbak is vervangen door een 16 kW-brandstofcelsysteem. Stadsbussen op waterstof rijden ook al jaren door onze binnensteden.
Er worden nieuwe toepassingen getest. Zo komen schone energie en warm water tegenwoordig ook al van cv-ketels met daarin waterstoftechnologie. Geijserfabrikant Vaillant test op dit moment dertig brandstofcel-cv-ketels door heel Europa. Computergigant Apple heeft rond de Kerst wat brandstofcelpatenten opgekocht om de gevaarlijke en onhandige laptopbatterijen voorgoed de deur uit te werken. Het bedrijf wil haar laptops van stroom voorzien met de power van brandstofcellen ter grootte van een handpalm.
Brandstofcel
van 1 MW
De
Belgische Solvay-groep presenteerde deze week in zijn fabriek in het Vlaamse
Lillo een industriele brandstofcel met een vermogen van 1MW. De unit draait al
weken stabiel. Brandstofcellen zetten de chemische energie van waterstof om in
schone elektriciteit via een elektrochemische reactie met zuurstof. De nieuwe
brandstofcel zou de energie-efficiëntie van SolVin’s zoutelektrolyseproces aanzienlijk
vergroten. Filmpje. De
modules met de protonen-membranen zijn vervaardigd door SolviCore, een 50-50
joint venture van Solvay en Umicore. SolVin is een joint venture van Solvay
(75%) en BASF (25%) en vinylmarktleider in Europa. De
technologie werd ontwikkeld in samenwerking met het Nederlandse bedrijf
Nedstack en WaterstofNet. Waterstofnet is een onderzoeksinstituut dat de
activiteiten van Waterstofregio Vlaanderen - Zuid-Nederland coördineert. Het
project gebruikt de nieuwe unit als demonstratiemodel en werkt ermee aan de
ontwikkeling van waterstoftechnologie. Het gaat hierbij om duurzame waterstof-
en early market toepassingen, zoals maritieme, logistieke en interstedelijke
toepassingen. Hierbij wordt maximaal gebruik gemaakt van Europese technologie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten