Het
bedrijfje Clean Tech Aviation BV in Stadskanaal zegt een vliegtuigbrandstof te
hebben met daain biobrandstoffen en waterstof. Een
biobrandstoffenvlucht met burgemeester Baukje Galama van Stadskanaal afgelopen
weekeinde maakt deel uit van het kickoff-programma van Clean Tech Aviation BV. Het bedrijf noemt
de testen van de afgelopen drie jaar met boerenbiofuels ‘veelbelovend’ voor de luchtvaart. Er zouden brandstofbesparingen van 18 procent en forse CO-2
reducties mogelijk zijn. Het bedrijf vloog al eerder de oceaan over op
biobrandstoffenmix.
Clean
Tech Aviation (CTA) werkt in Stadskanaal met de bedrijven TCEGofour, Thermo
Dynamics en Finn aan schone (vliegtuig-) brandstoffen. Clean Tech Aviation zegt
in de lucht te kunnen blijven op plantaardige oliƫn,
afvalstromen en waterstof. Er zit olie uit vetten in, plantenafval, koolzaad en
jatropha-olie. Een probleem is waterstof; dat krijg je van
luchtvaartautoriteiten niet zomaar de lucht in. CTA wil daarom waterstof in de
lucht maken 'op vraag van de motor'. Meer over de gekozen waterstoftechnologie in dit
interview met CEO Ben Cappelle van CTA.
De
researchers zijn niet erg bescheiden. Het bedrijf zegt een oplossing te hebben voor het energievraagstuk.
De ambitie? Over vijf jaar moet het brandstofconcept (boerenbio met waterstof)
schone energie leveren aan 10.000 boeren, 100 gemeenten, 100 bedrijven, 100
vliegtuigtypen, 100 schepen en 1.000.000 bewoners van Nederland. CTA is in
overleg met TNO, Verkeer en Waterstaat en EASA Brussel om organisatie en
processen te certificeren.
-CTA
is in overleg met TNO, Verkeer en Waterstaat en EASA Brussel.
-Meer
over CTA en de partners TCE GoFour, Thermodynamics en Finn
-Het
bedrijf heeft meerdere biofuels in de aanbieding
-Ondernemer en piloot Ben Capelle
vloog in 2012 als eerste op biobrandstof de oceaan over. De vlucht over 7000 km duurde 21 dagen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten